Petri O. Kiiski Puhtaan pyöräilyn toivossa

Sadas Tour de France - Osa III

Pyöräilyn Ranskan ympäriajojen seuraamista suosittelen niillekin, joita itse laji ei kiinnosta yhtään. Sillä yhtä hienoa matkailuohjelmaa on vaikea löytää, pyöräilijäjoukko etenee noin neljänkympin vauhtia ja televisiokuva helikopterista löytää kaikki historialliset linnat, komeat kirkot ja maisemat. Korsikan etappeja katsellessa teki jo mieli lähteä katselemaan saarta ihan paikan päälle, toisaalta vielä upeampia maisemia vielä löytyy.

Kilpailu ei ole vain kisaa voitosta, jokainen kaksikymmentä yksi etappia maaliin päässyt on voittaja. Kaatumiset, haavat, tikit, kivut unohtuvat jokaiselta viimeistään Champs Elyseellä. Mutta toki aina joskus kisan jatkaminen ei vaan ole mahdollista. Astanan Andrei Kashechkin ja Cofidiksen Yoann Bagot ovat ensimmäiset leikin sikseen jättäneet.

Kirimiesten kärsimysnäytelmä näissä mäkisissäkin etapeissa on jo sinällään oma nähtävyytensä, jota tosin vain harvoin näkyy televisiossa. Kuinka joku Cavendish jäätyään jo jälkeen yhdessä mäessä taistelee itsensä takaisin pääjoukkoon vain tullakseen uudestaan tiputetuksi, on jotain uskomatonta. Tai kun pääsemme oikeille vuorille ja seuraamme kirimiesten taistoa päästä maaliin aikarajan puitteissa. Olen joskus nähnyt, miten riskialttiisti nämä kirimiehet vihdoin vuoren laelle päästyään hakkaavat alamäkeä alas. Meistä harvasta olisi siihen, normi ihminen painaisi rystyset valkeina jarrukahvoja siinä kun nämä sankarit polkevat lisää vauhtia. Vuorten alas laskuissa  näiden hurjapäiden vauhdit 13 mm renkailla saattavat nousta jopa yli 120 km/h, autot ja moottoripyörät ovat heille vain hidasteita.

“Lanterne Rouge”, punainen lyhty on nimike kokonaiskilpailun viimeisellä sijalla mukana olevalle ja monesti ranskalaiset tien varressa seisovat hurraavat ja kannustavat häntä paljon enemmän kuin keltaisessa paidassa olevaa. Tällä hetkellä punaisen lyhdyn nimikettä kantavat 34 minuuttia ja 19 sekuntia kokonaiskilpàilussa perässä olevat kirimiehet ranskalainen FDJ-tallin Nacer Bouhanni ja hollantilainen Argos-Shimanon Tom Veelers. Seurataan pysyvätkö he mukana vai saapuuko noutaja.

Huomenna on edessä 25 km joukkueaika-ajo Nizzassa. Joukkueaika-ajossa Joukkueen aika otetaan sen viidentenä maaliviivan ylittäneen pyöräilijän mukaan, ja kaikki samassa ryhmässä maaliin tulleet saavat sen saman ajan. Mahdollisesti kuudes, seitsemäs, kahdeksas ja yhdeksäs, jos ovat viidettä ajajaa yli sekunnin hitaampia, saavat sen ajan, jolloin saapuvat maaliin.

Joukkueet lähtevät reitille vuorovetoperiaatteella, mutta siten että ennakkoon huonoimmat aika-ajajat vetävät alussa enemmän ja kun he eivät enää jaksa jatkaa samassa tempossa, heidät jätetään oman onnensa nojaan. Tulette kun kerkiätte.

Pahoin pelkään, että Sky vetää nyt turhan paljon kaulaa kapteenilleen Foomelle, mutta katsotaan miten BMC vastaa Evansin puolesta ja Saxo-Tinkoff Contadorille (huomaa, että nimi on nyt oikea).

Keltainen paita vaihtaa varmasti kantajaansa, mutta kenelle se menee?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

"Sillä yhtä hienoa matkailuohjelmaa on vaikea löytää, pyöräilijäjoukko etenee noin neljänkympin vauhtia ja televisiokuva helikopterista löytää kaikki historialliset linnat, komeat kirkot ja maisemat."

--
Asia on juuri noin. Eurosportilla Peter Selin ja myös Christian Selin opiskelevat etukäteen etapit ja niiden nähtävyydet sekä osaavat kyllä jo muutenkin vuosien kokemuksella.
http://tv.eurosport.fi/tvschedule.shtml

Katson myös France 2:seltä kilpailua. Kanavalta saa välillä -inside- tietoa etapin kestäessä.
http://www.france2.fr/programme-tv

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Hiukan yllättivät - tai sitten ei - päivän tulokset.
http://www.letour.fr/le-tour/2013/us/stage-4/class...

Peräti 11 joukkuetta mahtui 29 sekunnin sisään, oma suosikkijoukkueeni
RadioShack Leopard tuohon joukkoon.

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski

On aika hauskaa, kuinka monille pyöräilyn seuraajille tosiaankin tulee omien suosikkiajajien lisäksi omat suosikki- ja inhokkijoukkueet. Tunnen monia, jotka fanittavat baskijoukkue Euskatelia, jolla lienee kaikkein innokkaimmat kannattajat, hyvässä ja pahassa.

Itse olen ehkä enempi Astanan miehiä.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Kovahan tuo Astanan joukkue on, mutta Lontoon olympiakisojen maantiepyöräilyn loppuhetkillä ei tuntunut hyvältä, että mainittuun joukkueseen/talliin kuulunut (olympiakisoissa tosin maataan Kazahstania edustanut) dopingista kiinni jäänyt pyöräilijä voitti olympiakultaa.

Pyöräilyn ja urheilun dopingista olen täällä jo kirjoittanut melko usein.

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski Vastaus kommenttiin #4

Itse tykästyin vaan Vinon tyyliin, tosin hänen väitetään ostaneen Liege-Bastoigne-Liege voiton 2010 irtiottokumppaniltaan Kolbnevilta
http://velonews.competitor.com/2012/11/news/italia...

Itse olen kirjoittanut pyöräilyn dopingista tammikuussa
http://petrikiiski.vapaavuoro.uusisuomi.fi/urheilu...

Joten varmaa on vain se, etten todellakaan tiedä kuka käyttää ja kuka ei, mutta ammattipyöraäilyssä se on valitettavan yleistä.

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa