Petri O. Kiiski Puhtaan pyöräilyn toivossa

Sadas Tour de France - Osa II

Eilinen etappi oli kyllä sekavuudessaan omaa luokkaansa. Maalia siirretään paikasta toiseen. Vain kaksi kilometriä ennen oletettua maalia ilmoitetaankin, että sori vaan matkaa onkin kolme kilsaa enemmän. Tämä siinä vaiheessa, kun kirijunien ensimmäiset veturit ovat jo tehtävänsä tehneet. Luokaton esitys Amaury Sport Organisation’ilta.

 

Toki kaatumiset ja loukkaantumiset muutenkin kuuluvat lajiin, mutta eilisellä toilailulla ne pyrittiin maksimoimaan. Mm aika-ajon maailmanmestari Tony Martin epäiltiin saaneen murtumia solisluuhunsa, viiden sentin vekin kyynärpäähän, kaikesta huolimatta hänen kerrotaan starttaavan päivän etapille. Saa nähdä näyttääkö ohi kiitävä pyöräilijäjoukko enemmän sairasosaston harrasteosastolta.

 

Tänään on tarjolla taas pyöräilyn rokkenrollia. Tarjolla on lyhyt mäkinen etappi, joka ei toki  ratkaise kokonaiskilpailua, mutta joku heikommassa hapessa oleva ennakkosuosikki voi menettää mahdollisuutensa yhdessä hetkessä.

 

156 kilometrin kakkosetapilla Bastiasta Ajaccioon  noustaan ensin 1163 metrin korkeudelle ja siitä sitten laskeudutaan jälleen alas. Eli puoleenväliin etappia etukiekko on takakiekkoa ylempänä ja sen jälkeen toisinpäin. Etapin loppuosalle saatiin vielä yksi lyhyt, mutta kohtuullisen jyrkkä nousu (Côte du Salario kilometrin verran 8,9% jyrkkyydellä), siinä voimme jopa nähdä jonkun kokonaiskilpailun voittoa tavoittelevan yrittävän iskua. Toki Salarion huipulta on vielä 12 kilometriä maaliin.

 

Puhtaat kirimiehet Kittel, Cavendish ja Greipel ovat nousuissa vaikeuksissa. Näin ollen heidän joukkueidensa Argos-Shimanon, Omega Pharman ja Loton tavoitteena olisi pitää matkavauhti mahdollisimman alhaisena. Toisaalta joukossa on myös paremmin nousuja kestäviä kirimiehiä: Sagan (Cannondale), Goss (Orica GreenEdge), ehkä Bouhanni (FDJ) ja Kittelin tallikaveri Degengolb .Eli homman nimi on selkeä Cannondale, Orica ja FDJ(?) yrittävät pitää matkavauhdin mahdollisimman korkeana, jotta Cavendish, Kittel ja Greipel saataisiin pudotettua joukosta.

 

Côte du Salarion nousussa vauhtia on pidettävä myös siksi, ettei kukaan pääsisi siinä irtoamaan pääjoukosta ja viemään sillä etappivoiton. Mietintämyssyn alle jää mietittäväksi, mitä tekevät Voeckler (Europcar), Chavanel (Omega) ja Gilbert (BMC), Chavanel toki ajaa Cavendishin voitosta, mutta jos Cav on tipahtanut, niin…

 

Saxo-Tinkoffin Alberto Clentador yritti jo eilisellä etapilla lopussa iskua, joten hän näyttäisi yrittävän käyttää kaikki pienimmätkin mahdollisuudet saada eroa Skyn dieselveturi Froomeen. Clentadorin tyyliin on tullut Vinokourov tyyppistä hulluutta tehdä aivan järjettömiltäkin tuntuvia iskuja.

“Me like it.” ja jos kaveri jatkossakin ajaa samalla tavalla, niin minäkin kohta puhuttelen häntä hänen omalla nimellään. Annoinhan Vinollekin anteeksi D-vitamiini sekoilut.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän TimoPouru kuva
Timo Pouru

Hieno homma, että Bakelants jaksoi uskoa itseensä loppuun asti ja tällä kertaa se myös palkittiin.
Täytyy tosiaan toivoa, ettei Contador ja kumppanit anna Skyn kontrolloida ja tehdä kisaa tylsäksi.

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski

Pyöräilyn hienous on siinä, että vaikka suurinpiirtein voi veikata tallitaktiikoita joskus harvoin jopa ennakkoon oikein, niin aina löytyy yllättäjiä. Bakelants oli sellainen.

Kakkosetapin reitti oli erinomaisesti laadittu, mahdollistetaan juuri tälläinen viime hetken isku, ja kirimiesten takaa-ajo. Milano-San Remo klassikoista tulee mieleen.

Ja aina, kun altavastaaja voi voittaa, niin se antaa uskoa siihen, että joskus usko omiin voimiinsa riittää. Jotenkin juuri Tour tuo aina itselleni filosofisia mietteitä. Sitä, että maasta se pienikin ponnistaa, Että jokaisella on mahdollista löytää oma saumansa, ja voittaa.

Suomessa harva edes ymmärtää, miten iso asia on voittaa Ranskan ympäriajojen etappi, tai pitää edes hetken johtajan keltaista paitaa.

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa