Petri O. Kiiski Puhtaan pyöräilyn toivossa

Sadas Tour de France - osa I

Sadas versio Ranskan ympäriajoista alkaa huomenna ensimmäistä kertaa Korsikalta. Le Tour on suurin ja paras maantiepyöräilyn etappiajo. Reitti on suunniteltu ASOn taattuu tyyliin sellaiseksi, että lähes kaikilla eri tyypin pyöräilijällä on mahdollisuus loistaa. Tarjolla on kirimiehille seitsemän etappia, klassikko- ja irtiottoajille on viisi mäkistä etappi, kuusi etappia, joista neljä päättyy vuoren huipulle tarjoavat mäkikauriille omat loiston hetkensä, sen lisäksi on vielä kaksi aika-ajoetappia, joista varsinkin ensimmäinen antaa mahdollisuuden parhaille tempokuskeille mahdollisuuden loistaa, lisänä vielä pyöräilyn joukkueurheilua korostaen on mukana taas joukkueaika-ajo.

Tour de France, kuten maantiepyöräily yleensäkin on joukkuelaji. Tourilla on 22 joukkuetta 9 miehisine joukkueineen, ja joukkueet ajavat joukkueen taktiikan mukaisesti kapteeninsa voiton puolesta. Joukkueet lisäksi lähtevät kilpailuun eri tavoitteilla. Osa joukkueista, kuten Sky, Saxobank, RadioSchack ja BMC ajavat kapteeneidensa Froomen, Contadorin, Andy Schleckin ja Evansin kokonaiskilpailun voiton puolesta. Suurin voittajasuosikki lienee Froome, Evansin jaloissa painaa Giro ja kaksi muuta ovat D-kohuissa painineita.  Toiset taas hakevat etappivoittoja. Osalle joukkueista taas on tärkeintä saada edes jonkinlaista mediahuomiota irtiotoissa.

Monasti kokonaiskilpailua (keltainen paita) paljon mielenkiintoisampi kamppailu nähdään Ranskan ympäriajoissa pistekilpailun (vihreä paita) voitosta. Pistekilpailu tarkoittaa suomennettuna sitä, että kunkin etapin loppusijoituksesta sekä etapin sisälle sijoitetun välikirin sijoituksista saa tietyn mÄärän pisteitÄ. Eniten pisteitä saanut polkija voittaa pistekilpailun. Tasamaaetapeilla saa enemmän pisteitä kun muissa etapeissa, eli kilpailu on suunnattu kirimiehille.

Ensimmäinen etappi on luonteeltaan tasamaaetappi, joka päättyy massakiriin, joten kerrataanpa, mitä seurattavaa huomenna on. Jokaisessa ammattilaispyöräilykilpailun alkuvaiheessa pääjoukko (Peloton) antaa muutaman innokkaan kaverin päästä hatkaan, eli irtiottoon. Toisinaan irtiottoon pääsy on todella vaikeaa, koko joukko saattaa ajaa täyttä kaasua eteenpäin maksimissaan tunnin ajan, kun irtiottoon pyrkii koko ajan erilaisia kilpailijoita, liian vaarallisia kuskeja ei haluta irtiottoon, toisaalta joukkueilla saattaa olla mitä ihmeellisimpiä syitä estää toisen joukkueen kuskia pääsy irtiottoon, samoin on tallipäälliköiltä saattanut tulla ehdoton käsky, että juuri tänä päivänä meidän joukkueen kaverin on oltava hatkaryhmässä. Lisäksi kyseisen etapin voittoa hamuavat joukkueet eivät halua hatkaryhmän muodostuvan liian suureksi.

Joka tapauksessa hatka muodostuu, monasti tasamaaetapilla siihen kuuluu neljästä kahdeksaan kaveria, joskus kaksi ja erittäin harvoin vain yksi kuski. Hatkaryhmän muodostumisen jälkeen pääjoukko ottaa rauhallisesti ja lepäilee sellaisessa kolmen- neljäkympin matkavauhdissa. Pääjoukon kärjessä tasamaaetapeillakin on aluksi keltaisen paidan, eli kokonaiskilpailua johtavan joukkue, joka pitää hatkaryhmän eron kohtuullisena, kohtuullisuus voi tarkoittaa vaikka Ranskan ympäriajon loppuviikoilla jopa puolta tuntia, jos parhaiten hatkaryhmässä olevan ero johtajaan on vaikkapa kolme tuntia. Huomenna kellään ei ole keltaista paitaa, joten vauhtia pitävät kirimiesten joukkueet: Omega Pharma (sir Mark Cavendish, eli Manxin pikajuna), Lotto (Andre "gorilla" Greipel), Orica GreenEdge (Goss), Argos Shimano (Kittel ja Degenkolb). Toki myös kokonaiskilpailun voitosta ja myös hyvästä kokonaiskilpailun sijoituksesta haaveilevien joukkueet osallistuvat pitämään eron kohtuullisena, ettei yllätyksiä satu.

Kun seuraa suoraa TV-kuvaa, kannattaa seurata hatkaryhmän sisäistä yhteistyön tasoa, joskus nimittäin joku haluaa säästää omia voimiaan ja yrittää jättää vetovuoroja väliin tai on vetovuorossa mahdollisimman lyhyen ajan, joskus on hatkaan saattanut päästä, joku jonka ainut tehtävä on haitata irtioton mahdollisuuksia tietyn joukkuetaktiikan takia.

Pääjoukkoa seuratessa taas näkee yhdellä silmÄyksellä, miten tosissaan se ajaa takaa hatkaryhmää. 1. Pääjoukko tulee yhtenäisenä lyhyenä kokotien levyisenä ryhmänä, malliin SA-Int, kertoo että nyt vain rullaillaan omalla painollaan, eli hatkaryhmän ero voi kasvaa. 2. Koko tien levyisen ryhmän eteen muodostuu pieni jono, eli nyt pääjoukko haluaa pitää eron vähintäänkin samana. 3. Jono pitenee, jonon kärjessä useampia samojen joukkueiden kavereita, eli nyt hatkajoukon mahdollisuudet etappivoittoon pienenevät. Pääjoukko kykenee saavuttamaan hatkaryhmää normaalisti n. kuudesta kolmeentoista sekuntiin kilometrillä silloin, kun sitä tosissaan yritetään pienentää.

Hatkaryhmän yhteistyö alkaa raueta etapin loppuvaiheissa. Pahimmillaan ole nähnyt, että kahden miehen hatkaryhmä oli kolme kilometriä ennen maalia kolme minuuttia pääjoukkoa edellä, mutta sitten haluttiin vain sitä etappivoittoa ja kilometri ennen maalia pääjoukko tavoitti karkulaiset.

Pääjoukon tavoitteena on saavuttaa karkulaiset vasta n. viisi kilometriä ennen maalia, ettei kukaan kykenisi enää yrittämään yllätystä. Tällöin näkyy jo kuinka kirimiesten joukkueet ovat järjestäytyneet vetomiehiin ns. kirijuniin, jotka yrittävät päästä joukon kärkeen oma kirimiehensä viimeisenä. Kirijunissa jokaiselle on annettu omat vetovuoronsa, joku vetää kilometrin ja sitten lopettaa, toinen vaikka viisi sataa seuraavaa metriä, kolmas kolme sataa, jne.. kunnes kirimies avaa kirinsä muutama sata metriä ennen maalia. Ne kirimiehet, joilla ei ole kirijunaa apunaan pyrkivät taas pääsemään sen parhaimmain kirijunan perään ja siinä heidän joukkuekaverinsa yrittävÄt auttaa, sen jälkeen kaveri on yksin ja jos hän osaa ajoittaa kirinsä oikein ei liian aikaisin, ei liian myöhään, hänellä on omat mahdollisuutensa.

Ykkössuosikki huomisella etapilla on MArk Cavendish, joka on voittanut uransa aikana 23 Tourin etappia, ja on yksi harvoista joka on voittanut pistekilpailun kaikissa kolmessa Grand Tourissa (Giro, Tour, Vuelta), aikaisemmin samaan ovat kyenneet vain Eddy Mercxk, Petacchi, Suomessakin kisaillut Djamouline Abdoujaparov, jonka ura päättyi dopingkÄryyn ja Laurent Jalabert, jonka vuoden 1998 Tourin aikaisesta näytteestä on nyttemmin löytynyt EPOa.

 

 

Kisaa voi seurata €sportilta, tai nettistreameiltä, joita löytty vaikkapa seuraavilta sivustoilta

http://www.cyclingfans.com/

ja

http://www.steephill.tv/tour-de-france/

 

Toivotan kaikille mielenkiintoista kuukautta ammattipyöräilyn seuraamisen kanssa ja yritän huomenissa jatkaa samasta aiheesta Tourin mäkisten etappien seuraamisen kannalta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän TimoPouru kuva
Timo Pouru

Harmi ettei Wiggins ole mukana.Olisi ollut mielenkiintoista nähdä
olisiko Sir B todella ollut Froomen apuri vai olisiko Sky kisannut kahdella kärjellä.
Itse odotan eniten Mont-Ventouxia ja tupla-Alpe d'Huezia.Jälkimmäiseen
antaa lisämakua Col de Sarennen lasku, jota ei ole ennen Tourissa ajettu ja
on joidenkin kuskien mielestä jopa liian vaarallinen.

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski

Luulen, että Sky:lla oli jo ennen kuin sir B joutui sairauden takia luovuttamaan Giron, oli muuten niin neitimäistä alasajoa vuorten huipulta, että tiesi ettei kaverilla ollut kaikki kunnossa.

Veikkaan, että Skyn "master plan" oli ajaa Wiggo Giron ja Vueltan voittoon, eli niiden legendojen joukkoon, jotka ovat kaikki GT:t voittaneet, ja se joukko on todella pieni: Felice Gimondi, Eddy Merckx, Jacques Anquetil, Bernard Hinault ja Alberto Clentador.

Wiggingsin ego tuskin kestäisi apukuskin roolia.

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski

Kilpailu on käynnissä
http://www.letour.fr/le-tour/2013/us/live/aso/
Heti paukusta viiden miehen irtiotto irtautui pääjoukosta. Pääjoukko ottaa rauhallisesti.

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski

Sadas Tour alkoi uskomattomalla sekoilulla. Orica GreenEdgen bussi juuttui maalilinjalle. Kilpailijoiden ollessa jo 10 kilsan päässä maalista järjestäjät ilmoittavat, että maali siirretään 3 km aikaisemmaksi. Sitten bussi saadaankin pois ja ilmoitetaan, että maali siirretäänkin takaisin alkuperäiseen paikkaansa.

Uskomatonta sekoilua ASO:lta.

Lopun sekoilun lisäksi lopun kolarit, joissa Cavendish, Sagan ja Greipel menettivät mahdollisuutensa, mahdollistivat sen, että Argos-Shimanon MArcel Kittel vei etapin ja ensimmäisen keltaisen paidan.

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset